[Guest post Toma Grozăvescu] Cum să creezi un CV remarcabil

Toma Grozăvescu este fondatorul SMARTERS, prima agenție de Growth Hacking din România, care ajută companiile să crească printr-o abordare în marketing bazată pe date și creativitate.  În toamnă, Toma a fost prezent la prima ediție RIUF YouForum din Timișoara, acolo unde a povestit cum trebuie să arate un CV, iar acum a scris pentru blogul RIUF ce trebuie să faci pentru a avea un CV care te va ajuta sa fii remarcat.

Era septembrie 2013 și așteptam să încep masterul. Eram destul de entuziasmat, mai ales că făcusem o schimbare dinspre științe politice, unde am terminat licența, spre marketing.

Într-o zi, practicând principala activitate a unui student (statul pe Facebook), văd pe pagina facultății un anunț despre o școală de toamnă despre publicitate. Cum nu știam mai nimic despre ce înseamnă marketingul, promovarea, publicitatea, m-am gândit că ar fi ideală pentru a mă introduce în această lume.

Doar că, surpriză. Fiind un eveniment gratuit, locurile erau limitate. Pentru a aplica trebuia să rezolvi o mică provocare și să atașezi un CV. Nici nu voiam să mă uit la CV-ul meu, știind că nu era nimic acolo legat de marketing.

Aproape tot timpul, în viața mea, m-am trezit în locuri unde nu prea aveam ce căuta. Un schimb de tineri, un concurs de dezbateri etc. Așa că mai mereu a trebuit să compensez și să comunic pe cât de bine puteam lucrurile relevante pentru acea situație.

Mi-am dat seama că, și în acest caz, dacă voiam să fiu acceptat, trebuie să fac ceva diferit.

Și am făcut, pentru că am fost acceptat la proiect și nu oricum, am intrat pe locul doi din peste 40 de înscriși 🙂

Ce am făcut eu mai exact, cum să creezi un CV care să iasă în evidență și să te ajute să obții jobul pe care ți-l dorești sau să fii acceptat la universitatea la care visezi – descriu în rândurile de mai jos.

Am testat ideile de mai jos în mai multe contexte, cum ar fi aplicarea pentru cea mai prestigioasă bursă a universității și s-au dovedit a fi de succes.

Dacă ești curios ce trebuie și ce nu trebuie să conțină un CV, cum poți să-ți faci CV-ul remarcat și tips & tricks pentru un CV eficient, ia-ți o cană de ceai sau o cafea și fă-te confortabil.

Pregătit(ă)? Să-i dăm drumul!

1. Dacă nu ai despre ce să vorbești, nu ai ce „înfrumuseța”.

Adevărul este că dacă nu prea ai ce să pui într-un CV, îți închizi foarte multe drumuri. În cazul meu și școala de toamnă de publicitate, deși nu am avut experiențe directe legate de publicitate, am interacționat cu acest domeniu, am avut experiențe relevante.

Mai exact, în timpul facultății am făcut voluntariat, unde m-am ocupat și de promovarea unor proiecte.

Dacă nimic din ce ai făcut nu are legătură cu jobul/facultatea pe care o vrei, îți va fi foarte greu să arăți de ce ești persoana potrivită. De fapt, de ce ai vrea să mergi acolo dacă nu ai nici o tangență cu domeniul?

Deci, mereu, primul și cel mai important pas pentru a avea un CV remarcabil este să ai lucruri interesante pe care să le pui în el. Când spun „interesant”, mă refer la experiențe relevante pentru motivul pentru care aplici.

Partea bună, cu toții putem aduna aceste experiențe, indiferent de vârstă.

De exemplu, dacă vrei să lucrezi la NASA, e cam greu să ai 3 ani experiență în construirea de nave spațiale în momentul în care aplici 🙂 Mai ales dacă ești student sau elev.

Dar îți poți dovedi competențele și altfel. Cum? Participând la concursuri din domenii, câștigând premii și mențiuni acolo. Sau ne putem dovedi pasiunea lucrând de unii singuri la un prototip de rachetă.

În general, dacă ești elev/student, fă voluntariat, oferă-te să faci practică în companii unde ai ce învăța.

În plus, de multe ori avem despre ce povesti, ce să punem în CV, dar nu știm asta. De exemplu, eu, deși aparent nu aveam nici o legătură cu marketingul, am făcut totuși lucruri relevante. Promovarea acelui proiect, a unei sesiuni de recrutări, am fost implicat în crearea de afișe, de mesaje de campanii.

Înainte de a spune că nu ai experiență relevantă, gândește-te ce ai făcut și are legătură cu postul dorit.

2. Cum alegem ce scriem în CV?

Care crezi că este cea mai importantă întrebare, pe care fiecare dintre noi și-o adresează în fiecare zi?

Conștient sau inconștient, aproape tot timpul ne întrebăm „mie ce îmi iese din asta”?

Pentru unii acest adevăr este mai greu de acceptat, dar rămâne un adevăr. Oamenii de vânzări, psihologii și sociologii o știu.

De aceea, agenții buni de vânzări nu vorbesc despre produs și caracteristici, ci despre cum te poate ajuta acesta pe tine, cum îți va face viața mai bună.

Dar și noi, în viața de zi cu zi, mai mereu avem ceva „de vândut”. Poate nu vindem produse, dar încercăm să vindem ideea noastră pentru unde să ieșim în oraș sau să ne convingem părinții să ne lase să facem un anumit lucru.

În cadrul unui CV, încercăm să „ne vindem” pe noi. Iar dacă vrem să reușim asta, trebuie să ținem cont de interesele și nevoile celui care va citi CV-ul.

De aceea, atunci când alegi ce să pui în CV, trebuie să ții cont în primul rând de lucrurile pe care le-ar considera interesante și utile cel care îl va citi.

Aplici pentru un job de designer grafic? Pune în CV participarea la concursul de desen din liceu. Aplici la facultatea de management? Pune în CV rolul de președinte al Consiliului de elevi pe care l-ai avut. Aplici la un eveniment legat de publicitate? Păi fă bine și găsește toate experiențele legate de comunicare pe care le ai.

Și, cel mai important, menționează rezultatele avute și impactul pozitiv pe care l-ai adus.

3. Asigură-te că faci lucrurile de bază corect

Am văzut CV-uri pe care le-am considera „creative”, care aveau un design aparte, un mod diferit de prezentare a informațiilor, dar care aveau o mare eroare: prezentau informațiilor într-un mod greșit.

Mai exact, în cadrul unui CV, cele mai recente experiențe trebuie să fie primele.

De cele mai multe ori, când vei aplica pentru un post foarte interesant, vei avea o competiție acerbă iar cei care analizează CV-urile vor trebui să treacă prin multe.

Prima etapă va fi mereu o scanare rapidă, pentru a vedea greșeli evidente. De multe ori 50% din CV-uri sunt eliminate în urma acestei etape.

Dacă nu vrei să fie și al tău printre ele, asigură-te că:

  • Prezinți informația în ordinea corectă
  • Completezi toate câmpurile și o faci în mod corect
  • Le ștergi pe cele unde nu ai ce scrie
  • Nu ai greșeli gramaticale

E plin internetul de resurse cu sfaturi de bază pentru completarea unui CV. Nu merge mai departe până nu te asiguri că le respecți pe acestea.

4. Adaugă un mission statement

Acum că avem baza acoperită, este timpul să vedem cum ne diferențiem.

Unul din cele mai simple moduri pentru a reuși acest lucru este să adăugăm în partea de sus a CV-ului o misiune personală.

Aceasta trebuie să fie scurtă și să aibă legătură cu obiectivele tale profesionale. De exemplu, dacă aplic pentru un post de specialist în marketing, misiunea mea ar putea fi ceva în genul „Vreau să fiu cel mai bun specialist în performance marketing din România”.

Nu e neapărat să fie de genul „cel mai bun”, poate fi vorba și de o anumită responsabilitate într-o companie. Crucial este să aibă legătură cu motivul pentru care aplici. Cu alte cuvinte, dacă aplici pentru un job în resurse umane, și misiunea ta este despre cum vrei să fii un IT-ist foarte bun, (1) de ce aplici pentru acel job?! și (2) de ce te-ar accepta cei la care aplici?

5. Alege o fotografie care transmite ceea ce îți dorești.

Poate tu ești foarte mulțumit de selfie-ul făcut astă vară și îți place cum ți-a ieșit părul, dar în cel mai probabil acesta nu e potrivit pentru un CV, mai degrabă pentru poza de profil pe Instagram.

Asta nu înseamnă că trebuie să alegi o fotografie plictisitoare, dimpotrivă. Răspunsul are legătură cu punctul doi de mai sus: gândește-te la așteptările celui care îți va citi CV-ul, ce așteptări are acesta?

Dacă aplici pentru un job sau la o facultate mai creativă e foarte ok o poză mai diferită. Dacă aplici la filarmonică o fotografie cu tine și vioara ta e perfectă. Dacă aplici la o bancă, ar fi mai potrivită o cămașă albă și un sacou bleumarin.

Îți recomand și articolul acesta, un experiment foarte fain legat de percepția oamenilor asupra unor fotografii de profil.

6. Ai grijă la design

Când vine vorba de un CV și design sunt două direcții importante.

Unu, dacă nu ți se permite să te joci prea mult cu designul și să faci ceva complet personalizat, asigură-te că modelul pe care îl folosești arată cât de bine se poate. Cu alte cuvinte, dacă ți se cere un CV model Europass, asigură-te că nu ai rânduri goale, spații prea mari între secțiuni, textul este aliniat corect și, în general, arată decent când îl privești.

De cealaltă parte, dacă nu se specifică un anumit model de CV, te poți face foarte ușor remarcat dacă trimiți un design personalizat.

Pentru a-l crea pe acesta poți folosi tool-uri online gen Canva sau îți poți ruga prieteni care se pricep la design grafic să te ajute. Iarăși, internetul este plin de inspirație.

7. KISS

Este o regulă în comunicare (scuze, defect profesional) care spune „ține-o simplu”. Din punctul meu de vedere, asta e o regulă foarte bună în viață. Și cu siguranță în cazul unui CV.

Varianta completă a acronimului de mai sus este „Keep It Short and Simple” – Ține-o scurt și simplu.

Asta înseamnă să nu te complici atunci când nu e cazul. Să nu adaugi experiențe doar pentru a umple CV-ul dacă nu au nici o legătură cu motivul pentru care aplici. Să fii clar și concis.

Acestea sunt cele șapte idei de care am ținut cont mereu când mi-am creat sau actualizat CV-ul, ori am aplicat pentru vreo poziție. Au funcționat de minune pentru mine și cu siguranță m-au ajutat să creez CV-uri remarcabile – CV-uri care și-au făcut treaba și m-au dus la un interviu.

Sper să te ajute și pe tine.