Lecție de încredere: cum să n-ai emoții în ziua examenului

Săptămâna viitoare încep probele orale la bacalaureat, însă noi știm deja că veți fi cei mai buni (și aici, dar și la cele scrise). Pentru un absolvent de liceu însă momentul e marcat deoseori de emoții. Cum ar fi să le folosești în favoarea ta și să treci cu brio de toate examenele?

  1. Treci acasă de mai multe ori prin atmosfera de examen. Public speaking-ul poate fi o adevărată provocare, dar emoțiile date de ideea vorbitului în fața altor persoane pot fi controloate cu ușurință dacă acasă te pui de mai multe ori în scenariul examenului. Fă o listă de subiecte, trage la sorți unul, acordă-ți timpul de notat idei orientative pe ciornă și începe să-ți prezinți ție, în oglindă, sau să vorbești în fața celor dragi.
  2. Cu o zi înainte relaxează-te, acordă timp odihnei, celor trei mese și petrece timp cu tine. O deconectare de la cărți, de la aglomerația orașului sau de la cea de pe social media te va ajuta să te concentrezi mai ușor ulterior. Poți începe dimineața cu recapitularea unor schițe, dacă te va face să te simți mai confortabil, dar nu petrece toată ziua recapitulând. Ai învățat mult până acum, remember? 🙂
  3. Trezește-te la o oră rezonabilă și ia în calcul aglomerația din trafic și situațiile neprevăzute. Nimic nu te va stresa mai tare decât un blocaj pe șosea. Mai bine ajungi mai devreme și ai timp să te pregătești mental.
  4. Uită de hainele incomode! Da, nu poți merge îmbrăcat ca la sala de sport, dar nu lua haine care să te facă să te simți inconfortabil sau, și mai rău, să-ți provoace dureri. Nu te vei mai putea concentra la ce ai de făcut și te vei gândi mereu la ce te deranjează.
  5. Nu uita să iei de acasă o sticlă de apă, câteva pixuri, actul de identitate, câteva pastile de durere (în cazul în care vei avea nevoie) și ceva de ronțăit.
  6. După ce citești subiectul nu te îngrijora dacă simți că nu ești stăpân pe un anumit exercițiu. Așează-te, ia-ți un moment pentru tine, iar apoi încearcă să profiți de toate informațiile pe care le-ai citit. Toate sunt la tine, în bagajul tău.

Dacă simți că ești neliniștit, câteva exerciții de concentrare te pot scoate din impas. Mentalio.ro a detaliat într-un articol câteva opțiuni. De exemplu, ,,pentru a pregăti şi încălzi mintea respectiv pentru a activa funcţiile cognitive şi a atinge starea de concentrare specifică de care ai nevoie pentru a performa este să iei un creion sau un pix şi să încerci să îl ţii în echilibru pe un deget: fie pe orizontală, fie pe verticală. Practic este un exerciţiu de echilibristică, nu foarte complicat dar nici uşor care va aduce mintea în acea stare de concentrare.

Pe măsură ce te concentrezi încercând să ţii creionul în echilibru, de fapt muţi focusul minţii tale de la emoţii la un task specific, îţi abaţi deci atenţia de la emoţii şi scapi de ele, în plus dezvolţi deja starea de concentrare pe care o ţinteşti. Poţi să obţii acelaşi efect cu orice alt exerciţiu: poţi încerca să rezolvi un puzzle pe telefonul mobil sau orice alt joc care necesită concentrare”.

You are a changemaker și îți urăm succes la toate examenele! Be the best!